lördag 8 mars 2014

En sån där dag

Idag har varit en sån där dag. 
En sån där dag som jag kommer att bevara i minnet och hjärtat länge!
Vaknade långt tidigare än planerat, av en liten terriertös som tyckte att det nog visst var dags att gå upp, trots att matten tänkt få stanna i sängen läänge denna barnlösa morgon. 
Men med solen skinande i ansiktet och den underbara ljudboken i ena örat och fågelsången i det andra kändes det mer än okej att komma upp och ut tidigt. 
Ljudboken förresten - Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman, laddade jag ner för att lyssna på när jag springer, men den är så vansinnigt bra att jag lyssnar mest hela tiden. Rekommenderar den varmt varmt varmt!
Med solskenspromenaden avklarad, tar jag tystnaden till hjärtat, gör mig en kopp te och lägger mig sen på soffan med en helt vanlig bok i pappersformat. Så sällsynta är dessa tillfällen då jag ligger på soffan med te och en god bok, att jag låg där med ett leende på läpparna. Vilken välsignad stund!!!
Inser sedan att det kommer att bli en underbar vårdag, och bestämmer då att den är som gjord för korvgrillning. 
Tillsammans med barnen och ett par kompisar grillar vi korv och marshmallows i en liten skogsdunge, barnen lekte och det var nästan så där löjligt idylliskt. A följde sen med barnen C och C hem och lekte där hela dagen! 
jag och V tog oss hem för promenad med hundarna - som förvisso varit med i korvgrillningen men kunde behöva en rejäl promenad. Tänkte att V nog skulle somna i vagnen, men icke. Det fanns alldeles för mycket att titta på och prata om, så det fick bli en tupplur när vi kom hem igen. 
Åter en gång lade jag mig på soffan och lyssnade på boken medan V sov - två gånger på en och samma dag är ett rekord som troligen kommer att hålla i sig lääänge - och hundarna myste vid mina fötter. 
När vi fått batterierna laddade igen, cyklade vi för att hämta A och vara lite sociala en stund. Den lilla stunden förvandlades till middagsbjudning med ytterligare ett par och deras barn. 
Barnen lekte ute i timmar, grillen plockades fram och fisken lades på. 
Herrarna F och J fixade en fantastisk middag som alla åt hungrigt av och inte förrän halv åtta kom vi hem igen; trötta, nöjda och på strålande humör. 
Det är äntligen vår på riktigt!!!! 
Jag lägger den är dagen till minnesbanken, så tacksam över att denna oplanerade dag, där vi bara följde hjärtat och inte planerade något, blev en sån magisk dag!
Idag kommer jag att somna med ett leende på läpparna!!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag! En sån man kan leva på länge, som inte går att planera utan bara blir. Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju nästan alltid bäst när man ger sjutton i att planera allt!!
      Kram

      Radera