lördag 31 maj 2014

Vara nästan...

Att nästan leva leva upp till sin fulla potential - går det?
Att nästan leva det liv man vill - går det?
Att nästan göra de saker man i hjärtat vill - är det möjligt?

Nej, nej, nej.

Man kan inte göra någonting "nästan". Antingen gör man det eller inte.
Antingen gör JAG det, eller inte.

Jag har så många planer, jag vill så mycket. Jag vill förändra mitt liv på så många plan. Och ändå kommer jag inte till skott. Jag hör mig själv säga, åter och åter igen, jag SKA göra/läsa/ändra, men kommer sällan längre än så.
Någonstans har jag blivit en "jag ska-are" istället för den "jag gör-are" som jag innerst inne är. Det irriterar mig. Det frustrerar mig. Det gör mig ledsen.

Det är som att jag någonstans håller mig själv tillbaka. Som att jag är rädd att verkligen växa och bli den kick-ass häftiga människa jag vet att jag är. Den människa som alltid går sin egen väg, som alltid följer sitt eget hjärta.
Nu går jag där och tassar, någonstans mitt emellan de två, men hela tiden med en fot fast förankrad i det säkra, det trygga.

Vad hände med den tjej som helt plötsligt sa upp sig från sitt första fasta jobb, sin första egna lägenhet och som resultat av en ingivelse drog till Tyskland för att jobba med hästar.
Som slutade ett annat jobb, sa upp en annan lägenhet, packade in bohag och hund i en gammal Fiesta och bilade till Irland. Som en följd av en annan ingivelse.
Den där tjejen som, på gott och ont, följde sitt hjärta?!

Jag vill, VILL, läsa örtmedicin, men just nu är det så mycket på jobbet/så mycket hemma/är jag gravid/har jag snart liten bebis att jag nog ändå inte hinner....
Jag vill, VILL, våga sälja det här trygga bostadsrättsboendet och flytta ut på landet. Men inte för långt ut, inte för mycket renovering, inte för långt från pendlingen till trygga jobbet.
Jag vill, VILL, ha häst igen, men inte just nu för jag har inte tid...
Jag vill, VILL, sluta äta kött igen, men det blir ju så bökigt att laga två olika rätter, jobbigt att behöva tänka om...
Jag vill, VILL VILL VILL, ha en gård där jag kan få ta hand om misshandlade, vanvårdade, oälskade djur, men det får bli senare i livet när jag jobbar mindre, barnen är större, det är sju torsdagar i samma vecka...
Jag vill, VILL, gå andliga kurser och växa i min mediala förmåga och gå på yoga hos utbildad lärare, men det är ju så dyrt, så långt borta, så svårt att få ihop det med makens arbetstider

Ser ni undanflykterna? Ser ni alla anledningarna till att det inte går? Ja - de har jag finslipat till perfektion....
Ser ni möjligheterna? Ser ni anledningarna till att det är just detta jag SKA göra? Nej - de gömmer jag långt in i hjärtat långt bakom logikens räta linjer.

Och ändå vet jag ju, jag VET, att det blir som man tänker. Att mina tankar styr mitt liv, och att jag därför har alla möjligheter i världen att skapa just den tillvaro jag vill ha. JAG bestämmer! JAG skapar!
Och jag sätter käppar i hjulet för mig själv.
Varför skräms vi - jag - så mycket av att bli den enastående människa vi är ämnade att vara? Att verkligen leva mitt liv till dess fulla, maximala potential.
Jag har aldrig sett mig som en "medel-Svensson", även om jag många gånger önskat att jag vore för att livet nog är enklare då, utan vill gärna gå min egen väg, vara den som sticker ut snarare än passar in, som vågar stå för den jag är. Och ändå känns det just nu som att jag själv ideligen petar in mig i just den kartong som är märkt Måttlig Medel-Svensson. (På inget vis är detta menat respektlöst mot dem som trivs med detta liv!)
Jag vill spränga denna trånga kartong kasta den på en sjuhelsikes brasa, men det är bara jag som kan göra det.

Varje resa börjar med ett litet steg, och jag tror att det är hög tid att jag tar detta första steg nu - för min egen skull!

4 kommentarer:

  1. Vad som hände med den där tjejen som följde sitt hjärta lite hastigt och lustigt, hon blev mamma och fick familj helt enkelt. Och har nu en liten guldklimp till på gång, försök att känna dig nöjd med det, då känns allt mycket bättre.
    Men det jag tycker ni kan satsa på redan nu är ju det där huset på landet, flytta kan man göra med bebisar. Sedan när du blir mammaledig hinner du förhoppningsvis få tid över till att tänka igenom allt och i vilken ände du ska börja. Förändring tar tid, som jag skrev i ett tidigare inlägg i veckan. När du är stark nog så hoppar du! Man måste först gå igenom en process, så är det bara...
    Kram!
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!! Ibland glömmer jag nog lite bort just det faktum att jag inte längre bara är jag...
      Huset på landet letar vi efter, och hoppas att det kommer till oss snart.
      Resten kommer när tiden är mogen, men jag är inte så bra på att vänta... :)
      Kram

      Radera
  2. Ja, du, det här var intressant läsning. Jag tror att det är något av det mest skrämmande man kan göra, att leva fullt ut. Du är ju inte samma Sara som kunde sticka och göra alla de där häftiga sakerna. Men det du känner för nu, de går ju, på ett sätt eller ett annat. Sen kanske man måste omvärdera sina mål ibland. Fråga sig om man fortfarande verkligen VILL. För vill man så kan man, ju. Ofta så brukar det ena ge det andra, och tar man ett steg så kanske man har satt igång något. Kanske du ska fokusera på en sak och i stället för att få ångest över allt du inte kan/hinner just nu, så uppnår du en sak i taget? Jag tror man hamnar in i det där och har svårt att komma ur det, frustrationen. Man måste bara göra. Något. Som du vet att du kan, som du skriver är du en görare. Kör på! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, att frustrationen tar över och man till slut inte ser skogen för bara träd.
      Om jag är helt ärlig med mig själv är det heller inte läge just nu att sätta igång med allt det jag vill göra, om jag inte på kuppen vill köra slut helt på mig själv.
      Men att fokusera är nog precis vad jag behöver göra; tänka igenom vad det är jag vill mest, och sen börja med det.
      Och tack underbara du för boken!! Den verkar fantastisk!

      Kram

      Radera