fredag 2 maj 2014

Smått och gott

Idag behöver jag lite goda råd på två skilda områden.
Först av allt - torr hud. Jag har alltid haft väldigt torr hud, men tycker att jag har haft det mer än väl under kontroll sedan jag började använda kokosolja. Innan dess använde jag ekologisk olivolja, och även det fungerade bra, men kokosoljan är onekligen snäppet bättre. Nu har jag dock stora problem med gräsligt torr hud. Det spelar ingen roll om jag fullkomligen dränker in kroppen med kokosolja i omgångar, det känns lik förbannat som att huden näst intill spricker och så kliar det något alldeles djävulskt. Dag 2 känns det något bättre, när den kroppsegna återfuktningen börjat verka tillsammans med en omgång kokosolja till.
Har fogat mig i att just kokosoljan inte riktigt räcker till just nu, och behöver något som är snäppet bättre. Självklart helt fritt från kemikalier och annat skit, utan något helt ekologiskt och riktigt bra.
Misstänker att den torra huden har med graviditeten att göra, något annat kan jag inte komma på.
Alla tips mottages tacksamt!!

Barnens kompisar - eller snarare de som man inte riktigt tycker om - vad gör man?? A har en kompis, I, som bor tvärs över vägen, och som han leker mycket med, men som jag har mycket svårt för. Ganska så uppkäftig, allra helst mot sin pappa, vilket tyvärr speglar av sig på A när de har lekt. I är året äldre, och självklart ser A upp till honom på sätt och vis. I får ofta A att fråga saker för honom, viskar i A's öra och sen frågar A om de kan få glass/frukt/macka/bulle. Har inga som helst problem att ge A's kompisar mellis, lunch, mat osv, men får taggarna utåt när denna unge herre får A att göra frågandet, eller frågar om han kan få något att äta direkt när han kliver innanför dörren. Det är många små saker som verkligen för att jag får taggarna utåt, samtidigt som jag tycker att det är fantastiskt att A har en kompis, flera faktiskt, som bor så nära. Det värsta med att A leker med denne I är att han kommer hem och är rätt avig; svarar emot om han svarar alls, allmänt kaxig - inte alls vår fine A.
Hur sjutton gör man? Vi kan ju liksom inte förbjuda honom att leka med I, även om det ibland kliar i fingrarna att göra just det...

I övrigt är allt bara bra! Vi var iväg på ultraljud i samband med KUB-test i onsdags, och gick därifrån med härliga bilder på lillknodden och den allra lägsta sannolikheten för kromosomförändringar. Det är ju fantastiskt med ultraljud!! Att få se detta lilla liv sprattla runt i magen är verkligen magiskt! Magen ja, den växer. Helt galet så mycket fortare det går för varje graviditet... Är nu i vecka 13, och det är tur att det är officiellt för jag kan banne mig inte dölja den här magen många dagar till utan att vira in mig i ett tält...

Vi har även hunnit med en omgång magsjuka, som för första gången drabbade hela familjen. I de få fall vi har haft magsjuka har jag i regel klarat mig, men icke denna gång trots att jag knaprade i mig vitpeppar som aldrig förr. Efter detta har jag dock i dagarna två gått omkring med lindrig, men nästintill konstant närvarade, illamående. Hoppas att det är efterslängar av magsjukan, och inte någon omvänd variant av gravidillamående!!

Ett lite smått- och gottinlägg, men så blir det ibland!


4 kommentarer:

  1. Hej! Vad lustigt, min hud har också blivit helt knastertorr senaste veckorna. Har också fått ge upp kokosfettet både i ansikte och på kroppen (i alla fall tillfälligt). Det kliar och drar i huden, måste ha med graviditeten att göra! Jag stod säkert en halvtimme på hälsokosten och kom hem med Rapsodine (på ekologisk rapsolja från Mariestad). Ev. hade jag behövt ännu fetare grejer! Ansiktet har fått sig riktig ansiktskräm, det var längesen (men vad skönt att inte känna sig och se ut som ett russin). Vad skönt att läsa att även ert KUB-test gick bra! Det är verkligen magiskt!
    Sen det där med kompisar är så svårt. Förbjuda är ju inget bra, för då vill de väl bara leka ännu mer... Men att man pratar om vissa situationer och kanske gör lite rollspel, lär dem vad de ska säga när situationerna uppstår och pratar om hur det känns när man pratar med sina föräldrar på ett sånt sätt. Vi har ett kodord här hemma, som V tar till när han hamnar i en kompissituation han vill ur, och då kan vi hjälpa till. Lycka till och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapsodine - värt att kolla, för det här är inte skoj!
      Ja, att förbjuda är ju aldrig rätt väg. Vi har pratat en hel del om att våga säga nej, och säga ifrån och får väl fortsätta på den vägen. Det är tur att pojken i fråga bor hos sin mamma varannan vecka... :)
      Kram

      Radera
  2. Roligt att allt såg bra ut på ul, en sån lycka! Visa gärna upp den där söta magen om du har lust.
    I min fotvårdsklinik använder jag mig av produkter från en tjej som gör cremerna själv, hemkokat.nu. Tycker de är jättebra. Kanske värt att testa?
    Förstår verkligen problemet med kompisen där. Svårt. Här i byn finns inga kompisar direkt som barnen kan leka med så vi måste alltid skjutsa ner till samhället, så då går det att styra lite mer....
    Kram
    www.baraanna.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Gillar ju sånt som är hemkokat, så det ska jag verkligen undersöka.
      Kram

      Radera