onsdag 21 maj 2014

Dofta gott - dofta mycket

Dofter.... konstgjorda; naturliga; starka; subtila... alla påverkar de oss på olika sätt. Vissa kopplar till underbara minnen - barndomsdofter, första kärleken, trygghet, andra kan få oss att må illa fysiskt eller psykiskt.

Att en tidig morgon gå barfota genom daggvått gräs, lyssna på fåglarnas körsång och känna doften av ren luft och blommande hägg.... bara att skriva om det, här där jag sitter på tåget långt från häggen, får mig att le och känna mig fridfull....

Sen jag under förra graviditeten blev väldigt känslig för dofter har jag helt slutat med kemiskt framställda parfymer, då doften är alldeles för stark. De få gånger jag vill dofta lite annat än bara Sara använder jag Green Loves naturliga dofter som är lagom starka  och snabbt avklingar.
När jag i morse väntade på tåget kom en ung tjej och ställde sig några meter ifrån mig, och med henne kom även doften av den parfym hon använde. Inte alls illaluktande, men jag undrar ofta om man är medveten om hur stark och påträngande dessa parfymer är.
Och för att inte tala om vad dessa parfymer egentligen innehåller?
Det är också fascinerande hur man ofta inte tycker att huset är rent förrän den, ofta ganska starka, doften från rengöringsmedlet sprider sig i hemmet; eller tycker att doften från sköljmedlet är det som får tvätten att kännas ren?
Jag var också precis där förut, och lägger egentligen ingen värdering i det, men tycker däremot att det är märkligt att vi någonstans glömt bort att något som är rent egentligen inte har någon doft.
Sen vi för 4 år sedan började använda tvättnötter och helt slopade sköljmedel har jag även där blivit akut medveten om hur starkt sköljmedel kan lukta, i all synnerhet om jag jämför med nytvättade laken som fått torka i solen och vinden. Den rena underbara doft som dessa lakan bär med sig är oslagbar!! 
Jag vill på inget vis påstå att mitt sätt är den rätta vägen, men tycker att det är lite av den rådande tidens mentalitet - allting ska maskeras och förbättras på lite lagom konstgjord väg och sen ges en grön etikett med namn som kopplar tillbaka till den natur som vi inte riktigt tycker håller måttet på egen hand...

Med det vill jag önska er en underbar dag, med de dofter ni älskar!



2 kommentarer:

  1. Jag är precis som du, känslig för dofter. Speciellt nu, naturligtvis. Kan nästan inte klara någon doft... Men jag gläds ändå åt vårdofterna, som hägg och syren och gräs. Tänker att det är enda gången på året då det lukat något, luktar utomlands. Resten av året är så doftfritt i Sverige. Har heller nästan aldrig parfym och kan bli riktigt störd när jag köper saker på Tradera som luktar så starkt av sköljmedel, eller V:s kompisars kläder som luktar så starkt av det. Hoppas du fortfarande mår bra, vore kul att se din mage igen snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättar nästan alltid allt som köpts via Tradera, för att få bort sköljmedelslukten. Det är inte klokt så starkt det kan lukta, länge.
      Det kommer säkert någon magbild snart, för växer gör den! Hur står det till med din finmage?
      Kram

      Radera