söndag 2 februari 2014

Välj rätt

I dag hade kunnat bli en sån där riktig skitdag. Hade kunnat, men blev inte det!
A har halsfluss, stackaren, och vaknade inatt och hostade till han spydde. Då vaknade även V och sen var det inte tal om att somna om. Vi hamnade till sist i soffan hela familjen, och tittade på film i en timme eller så. Sen tog det ytterligare minst 45 minuter innan V väl kom till ro och somnade. Då var klockan förmodligen närmare 3 på morgonen.
Drygt tre timmar senare vaknade V igen och var redo för vad dagen har att erbjuda. Ingen annan var dock redo, men när hon vevat runt med armar och ben, babblat och pussat i tjugo minuter gav jag upp. Och vid det laget var även sjuklingen vaken.
Vi lämnade pappan, som jobbat kväll och jobbar kväll igen nu, sovandes en stund till.
När vi så kom ner för trappan var A förvisso vaken, men gnällig och egentligen inte alls redo för dagen, och jag kände att tålamodet var någonstans i jämnhöjd med tårna. Skulle det bli en sån dag....
Men så gjorde jag mig en kopp te, satte mig med händerna runt koppen och kände värmen stråla ut. Fokuserade helt på värmen, andades och insåg att det är helt mitt eget val om dagen ska bli en skitdag eller en bra dag.
Självklart valde jag en bra dag! Jag valde harmoni, jag valde kärlek och jag valde skratt, och fyllde hela min själ med detta.
Sänkte kraven för dagen, bestämde mig för att dagen får bli vad den blir. Disken kan stå där den står, änglarnas dammtofflor (dammtussarna med andra ord) kan få ligga kvar på golven och tvätten i tvättmaskinen ligger strålande bra där den ligger.
Istället gav jag mina underbara barn kramar med all min kärlek i, och plockade fram pysselgrejer och pennor och lät dagen forma sig själv.
Så sitter jag här nu; trött, men med glädje i hjärtat. Jag valde rätt, och det förändrade hela vår dag!

Valet är alltid mitt - i alla lägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar