lördag 15 februari 2014

Livet på en pinne!

Idag åkte vi ut till kompisar som just flyttat in i ett hus ute i skogen. Långt från trafiksus och ljusföroreningar. Träd utanför huset där skägglaven hänger i stora tofsar, och rådjuren smyger omkring runt husknuten. Precis sådär som jag vill bo. JA TACK! 
Vi lade ut filtar på kärran efter den gamla trotjänaren Grålle - traktorn, alltså - och gav oss ut längs grusvägar och in i skogen. Alla barn njöt i stora drag, både stora och små, och skrattade högt när vi skumpade fram. 
Lite grått och trist, och rejäl snålblåst, men vad gör väl det?! 
Till sist kom vi fram till en åker i träda, med lagom mycket skog omkring en en liten glänta som passade sig perfekt för att göra upp eld. 
Medan killarna tog sig an att göra eld, men A som arbetsledare, tog vi tjejer en lite promenad ut på åkern och tittade på sorkhål i dikeskanten, rev upp torrt gräs och lade i vattenpölarna och bara njöt av att vara ute i naturen. 
Rätt som det var lyfte en stor fågel vid åkerkanten långt till höger. Konstaterade snabbt att den var alldeles för stor för att vara en hök eller vråk. Med enormt vingspann tog den sig allt högre upp över träden och följde skogskanten runt om oss. En kungsörn! Mitt i skogarna utanför vår lilla hemort bredde den ut vingarna och flög, som för att visa för oss hur ståtlig den var. Länge fanns den alldeles framför oss, flög från vänster till höger och försvann till sist. 
Kvar stod jag alldeles mållös, och kände hur rysningarna spred sig i kroppen. Vilken upplevelse!! Den bär jag med mig.  

Bild lånad från Länsstyrelsen.

Örn - står för mod, frihet och ett högre seende.
Lyft och flyg vidare, var inte rädd. Modet du behöver för att gå vidare finns inom dig.
Framtiden ligger öppen, släpp det gamla och gå vidare.
Din inre visdom leder dig rätt. Var inte rädd!


När jag landat igen, var glöden perfekt och vi grillade korv, pinnbröd och marshmallows. Inget smakar väl så gott som det man äter vid en öppen eld i skogen!
På hemvägen fick A sitta i knät och styra traktorn alldeles själv. Gissa om vår lilla kille var i himmelriket!

Det här har verkligen varit en dag med livskvalitet, för både kropp och själ. Jag ler inifrån och ut, och känner oändlig tacksamhet för denna dag. 

Ta tid att se det stora i det lilla!!

4 kommentarer:

  1. Vilken dag! Låter fantastiskt. När ska du börja leta efter ditt hus i skogen...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en underbar dag! Letar redan efter mitt hus i skogen, och bara väntar på att det ska komma till mig.

      Kram

      Radera
  2. Oh vad härligt med såna dagar....

    www.baraanna.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något jag kommer att leva länge på! Det finns inget som slår en dag ute i skogen, så är det bara!

      Kram

      Radera