torsdag 27 februari 2014

Ledig onsdag

Igår var jag ledig och njöt av en hemmadag med mina go'bitar! Det är så himla skönt att, varannan vecka, få bryta upp arbetsveckan med en ledig dag mitt i.
Vi tog en sväng ner till kyrkan och deras barnaktiviteter T-kids, som den här veckan bjöd på musikstund med orkester. Det är så härligt när privatpersoner kommer och spelar för barnen, och tar med sig instrument som basfiol, trumset och gitarr. Det är verkligen ös!
På eftermiddagen fick A titta på film och vila lite medan V sov. När hon vaknade 45 minuter senare satte vi oss för att mysa lite tillsammans i soffan, och rätt som det var snarkade vi hela högen. Hur mysigt som helst med en liten snusande V i famnen, och en djupt sovande A bredvid mig.
Vi vaknade inte förrän runt halv fyra - och då fick jag väcka A! -och åkte sedan till kondis för det utlovade fikat.
Under mycket skratt och skoj satte A i sig en hel semla, V tuggade i sig en hel del av bullen på min semla men ville inte ha grädden, och A "stödåt" halva den chokladboll som V ratade.
Och ändå fick de i sig rejält med mat när vi kom hem! Förstår inte var de gör av med allt!!

Men sen, vid läggdags, fick jag igen för den sköna tuppluren i soffan, och blev inte långt ifrån hårlös på köpet där jag slet min kalufs. Den läggning som normalt sett tar ungefär en halvtimme per barn tog i den kvällen minst 2,5 timme, och det var riktig "hela havet stormar". Mitt humör höll jag tämligen i schack, situationen var ju bara för komisk.
Jag gick från en övertrött och gråtande V som inte under några omständigheter ville somna, till en superpigg A som inte alls ville sova. Läste en saga här, sjöng en sång där, bannade där, bad här... Till sist kapitulerade jag och tog med mig båda barnen till min säng där V somnade nästan på en gång - 2,5 timme efter sin normala läggtid.
A somnade till slut, efter att jag lett honom genom en meditation och sedan sjungit lite.

Den kvällen förblev badrummet ostädat, sängkläderna o-strukna och jobbmailen oläst; istället gjorde jag mig en stor kopp grönt te, tog en rejäl bit choklad och njöt av säsongsstarten av Grey's Anatomy.

Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det blir bra ändå!

2 kommentarer:

  1. Onsdagen är bästa lediga dagen mitt i veckan! Det är verkligen lyxigt att kunna ha en dag som bryter av, jag har torsdag och det är gudomligt. Vilken mysig dag ni hade, ibland får man till det lite bättre än andra dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt ovärderligt!! Tänkte först ha lediga fredagar, men mitt i veckan är så mycket bättre! Även de onsdagar jag jobbar hemma är ett suveränt avbrott.
      Dagen var jättemysig, det var bara kvällen som fallerade lite.. :) Det är en skön känsla när man verkligen haft en dag helt på barnens villkor, det blir alltför ofta på den vuxnas villkor.

      Kram

      Radera