onsdag 16 april 2014

När livet tar en ny vändning

Jag tyckte att jag hade planerat mitt liv på ett alldeles strålande sätt. På ett sätt där jag skulle bejaka mig själv, följa mitt hjärta och våga göra de stora förändringarna. 
Väntade på styrkan, på "det rätta tillfället", på...tja, jag vet inte ja. 

Men så kom det här häftiga livet emellan, rörde om i grytan på det rejälaste sättet och helt plötsligt känns de där planerna rätt långt borta, och rätt inaktuella. 
Istället blev det dags att hitta fokus, ändra tankesätt i grunden, hitta andra förändringar som på grund av olika (och även i sin fånighet olika) anledningar hamnat i skymundan. Dags att blicka ännu mer inåt istället för utåt. Hitta grönskan i gräset på min egen sida staketet. 

Just detta med att alltid se det saftigaste gräset på andra sidan har varit min följeslagare genom livet, och har - på gott och ont - tagit mig runt i Europa. Och sällan, nästan aldrig faktiskt, är gräset grönare någon annanstans än under de egna fötterna. 

Denna omrörning i grytan har fått alla smakerna att komma till ytan; glädjen, kärleken, hoppet, närvaron och den lilla nypan spänning. Det är så häftigt att inse att hur vi än planerar och logik-iserar (alldeles eget ord), hittar orden fram från den bok vi skrev innan vi kom ner och belyser den stig vi faktiskt har att gå. Den stig som bitvis ligger i skugga och är överströdd med kottar, kvistar och stickiga barr; och som bitvis - de längsta och mest betydelsefulla bitarna - badar i solsken, ljuvlig blomdoft och fåglarnas sång, där den porlande bäcken med klart vatten spelar för oss, svalkar oss och får oss att sitta ner och bara andas. Det är här vi glömmer de stickiga barren, det är här vi hämtar kraft och känner glädje över livet, tacksamhet över livet. 
Just nu sitter jag där, med fötterna i det kalla vattnet, lyssnar på fågelsången och släcker törsten med det underbara vattnet. 
Livet är, och det är så ända in i bängens HÄFTIGT!!

Fånga dagen, vänner; fånga livet!!

4 kommentarer:

  1. Är det något som har hänt nu eller bara menar livet i största allmänhet? Är du på rätt väg nu?
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är saker som hänt nu, och det är superkul! Rätt väg, det tror jag att vi alltid är på, men sen blir det mer eller mindre kringelkrokigt.
      Just nu är det spikrakt!
      Kram

      Radera
  2. Ja, det här var ett inlägg jag har läst flera gånger. Både härligt uppfriskande och tänkvärt men också lite hemligt och klurigt och man blir nyfiken precis som Anna skriver, om det hänt något nytt, spännande på din väg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite nytt och spännande är det allt på gång... :)

      Kram

      Radera