torsdag 3 april 2014

Giftfritt hemma!

Inspirerad av Lottas inlägg om giftfria skönhetsprodukter, köpta och egentillverkade, tänkte jag dela med lite om andra vardagsprodukter som är ekologiska, giftfria och vänligare för omvärld och oss själva. Hoppas självklart även få ta del av nya tips!

Vi är storkonsumenter av ättikssprit och bikarbonat, dessa superprodukter som vi använder på många olika sätt.
Ättikssprit - som avkalkare i vattenkokare och duschkabin. Sprayar med det när jag torkar rent i kylskåpet - det har vissa bakteriedödande egenskaper. Vid toalettrengöring. Istället för mjukmedel i tvätten. Mer tips här.

Bikarbonat - suveränt vid badrumsstäd på alla porslinsytor. I toaletten sprayar jag först med utspädd ättikssprit, strör på bikarbonat och låter det verka en stund innan jag går på med toalettborsten. Gurglar med bikarbonat och vatten när jag har halsont. Använder det för att göra tvätten vitare. Mer tips här.

Såpa - för golv och ugnsrengörning. Smeta in koncentrerad såpa på insidan av ugnen, värm till 100 grader och låt svalna. SEn är det bara att torka rent och skrubba lite extra där det behövs.

Tvättnötter - detta har vi använt sedan 3 år tillbaka istället för vanligt tvättmedel och tycker det funkar jättebra! Det verkar fungera olika bra beroende på vattnets hårdhet, men hos oss fungerar det perfekt. Tvättnötter kan även användas vid hårtvätt, som tvål osv. Dessutom är det fantastiskt ekonomiskt!!

Hos Ana Alizia har jag hittade världens bästa salva för röda babyrumpor som bara innehåller sånt som naturen tillhandahåller. Den har varit helt ovärderlig och en salva jag rekommenderar varmt, trots priset.



Vi har till båda barnet använt tygblöjor från Imse Vimse och är jättenöjda! Det har inte alls varit så jobbigt och komplicerat som jag först trott, och vi har sparat massor av pengar på det. Tygblöjor är dyra att köpa in, men det finns en stor begagnatmarknad, och vi har köpt i princip allt begagnat. Som en bonus tror jag att tygblöjorna är en bidragande orsak till att V, 1,5 år gammal, är i princip helt torr. Hon använder blöjor på dagis och på natten, en aldrig hemma dagtid.

Jag har även hittat två fantastiska hemsidor för hemmafixare och oss som vill försöka leva lite grönare DIY Natural och Organic Makers. Nästa projekt är hemmagjorda "food wraps", med förhoppning om att kunna slänga ut plastfolien, vilket skulle passa in helt perfekt i vår plastsanering av köket.

Hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. BRA idé att fortsätta till hemmet, Sara! Så mycket bra tips!

    Vi gör vår egen rengöringsspray som vi har i flaskor i kök, badrum, toalett genom att blanda lite citronsåpa och vatten. Det använder vi till ALLT i hemmet. Tvättar golven med vatten och såpa. Och det luktar jättefräscht. I övrigt behöver vi få fler tips så att vi kan bli ännu bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såpa är verkligen jättebra! Funderar starkt på att köpa linoljesåpa, http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=Linoljes%E5pa%2C-flytande%2C-0%2C5-liter, och se om det är så bra som jag har hört.

      Kram

      Radera