lördag 12 april 2014

När orken tryter...

Lördag morgon, solen skiner och barnen kvittrar. Precis så där underbart som det ska vara.
A tog sovmorgon ända till halv sju och vaknade på strålande humör, V kvittrar och babblar som alltid och jag känner att det är så här livet ska vara.
Under frukosten kommer vi på att vi ska göra en cykelutflykt ut i skogen, ta med lite fika och mysa medan den för helgen nattarbetande maken får sova.
Dukar undan frukost, fixar fika, gör i ordning barn och mig själv. Hänger i farten ut en omgång lakan som gjort sin vända i tvättmaskinen.
Äntligen kommer vi så iväg; A på sin egen cykel, V bakom mig, Zassi i fullt ös framför oss och Abi i sin egen takt bakom oss, och picknick-väskan i korgen.
Vi cyklar genom villakvarter och tar oss ut på skogsvägen där vi en stund senare lägger cyklarna i diket och travar ut i skogen.
Dofterna, fågelsången, energierna.... skogen är verkligen min plats för återhämtning och jordning. Tänk när värmen kommer på riktigt och jag kan gå barfota i skogen igen! Åh vad jag längtar!!
V somnade med huvudet mot min rygg på vägen hem, och medan jag bar in henne sprang A över till sin kompis för att leka. Så härligt att bara kunna låta honom gå iväg själv och leka ute med kompisar!!
Funderade på att köra igång städning av något slag medan det var lugnt, men redan då kände jag hur tröttheten kom smygande. För en gångs skull lyssnade jag helt på kroppen, och gjorde i stället en kopp te och satte mig med en bok i kökssoffan. Så skönt att få några minuter till att ladda batterierna.
Alldeles för snart drog karusellen igång igen, med lunch, ombyte för oss alla tre inför 30-års kalaset, väska med ombyte för V, hundrastning och sen iväg till affären för lite lördagsgott och vidare till tåget.
Mingel med en mängd människor som jag aldrig mött förut är alltid tröttande, och inte alls mindre så idag, även om det också är trevligt.
Tålamodet tröt sakta men säkert genom kvällsrutinerna med välling, tandborstning och nattning; och en naggande huvudvärk gjorde inte saken bättre.
Sitter nu här i det rena - tack vare käre maken - men långt ifrån ostökiga huset och har precis noll energi att göra något åt det. Barnens leksaker får ligga där de ligger. Väskorna stå kvar o-uppackade. Dagens smutsiga kläder ligga kvar där de ligger på badrumsgolvet.
Ett stort glas vatten, en bit choklad och några minuters slötittande på tv är allt jag mäktar med; och det helt ok det med.


3 kommentarer:

  1. Man orkar ju bara så mycket och det låter som om ni försökte orka väldigt många saker. Det var inte läge för oss att åka på minglet för din bror kom hem på fredag em efter en vecka borta och vi har ändå nästan 6 timmar dit. Man får prioritera. Bra att du tog dig tid att prioritera vila!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej för sjutton, 6 timmar i bilen för ett par timmars mingel är inte rimligt på något sätt och vis!! Vi var där i kanske två timmar, och det räckte gott. Mycket folk, liten lägenhet, men trevligt och god mat.
      Kram

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera