onsdag 22 oktober 2014

Avveckling

Tar en liten paus i överlämnandet av min tjänst, och känner hur bra det känns att "avveckla" mig själv! Allra helst som jag gör det med känslan av att jag inte kommer tillbaka hit efter min föräldraledighet, för tills dess har jag hittat ett arbete närmare hemmet.
Samtidigt erkänner jag, med viss genans, att jag är dålig på att lämna över. Att jag har dåligt tålamod, och blir lite lätt irriterad över frågor som jag tycker borde vara förkunskap. Frågor på sånt som inte är direkt relaterat till arbetsuppgifterna, utan snarare saker om Word, Outlook osv som jag faktiskt förväntar mig att man ska kunna när man söker en tjänst som denna.
Men, andas djupt och inser att det speglar något hos mig som jag behöver ta tag i... Och tänker att det är bara två dagar till...

Längtar så till fredagen, när jag får ta mina svullna händer och fötter, mitt pick och pack och lämna min arbetsplats för lång tid. Behöver så himla väl dessa två veckor innan bebis är tänkt att komma till att vila. Verkligen vila och småplocka med sånt som att sätta upp spjälsängen, gå igenom babykläderna - det lilla vi har kvar, göra i ordning lådan för tygblöjorna osv. Verkligen boa in babyn.
En liten baby som för övrigt verkligen har det trångt där inne nu, och som faktiskt kan få komma när som helst!

Jag ser fram emot långa promenader med liten nerbäddad i vagnen och tid att vara med alla tre barn. Dagar där jag inte har tider att passa. Tid att få vara mamma på heltid.
Ser till och med fram emot dagarna och nätterna där vakenstunderna avlöser varandra, där alla barn vill ha sin tid men armarna inte räcker till men där jag har tid att prioritera bort dammråttorna och alla måsten och istället prioritera den kärlek som stavas TID.

Och jag ser alldeles väldigt fram emot att få uppleva ännu en förlossning! Det gör ont, det är jobbigt, det kan ta gräsligt lång tid - men är utan tvekan den starkaste upplevelsen i världen!! Och att få möta denna lilla nya person som under så lång tid varit en del, men ändå inte, av min kropp. Att få upp henne/honom på mitt bröst och veta att VI har skapat detta underverk!

Tacksamhet över allt det vi har att se fram emot. Tacksamhet över vår fantastiska föräldraledighet som ger oss så mycket tid hemma med barnen. Tacksamhet över föräldrapenningen. Tacksamhet över att vi får uppleva allt detta ännu en gång.

TACK!

2 kommentarer:

  1. Snart bara en dag kvar för dig på jobbet, sen är du ledig, åh vad härligt! Vad härligt du beskriver det, jag längtar också väldigt mycket och känner mig mer än redo (läs sprickfärdig). Kram och håll ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första riktiga lediga dagen idag - precis hur ljuvligt som helst!! Var fruktansvärt trött i fredags...
      Hur känns det för er, inte många dagar kvar nu! Så himla spännande!!!!

      Kram

      Radera