måndag 14 juli 2014

Att komma till korta

Att var förälder är inte lätt. Det är underbart, men långt ifrån lätt...
Efter en dag fylld av konflikter sitter jag och funderar över dagen, och känner mig lätt misslyckad som förälder. Nej, inte på det hela taget - jag vet att jag är en bra mamma, att jag är den allra bästa mamman jag kan vara åt mina underbara barn.
Att vara 4,5 år är förmodligen inte alls lätt heller. Älskade A är inte längre liten, men samtidigt långt ifrån stor. Hans kompisar här är alla minst ett år äldre än honom, och han hänger inte alltid med mentalt. Fysiskt hänger han med utan problem, men i den andra biten är han verkligen yngre. Samtidigt är han största barnet i vår familj; och att ibland vara störst och andra gånger minst är nog jobbigt för vem som helst.

Både V och A är fantastiska små människor, med stora hjärtan, mycket empati och stark vilja. De uppför sig klanderfritt när de är hos kompisar och andra.
Men när A kommer hem börjar allt som oftast gnället, protesterna och utbrotten så fort han kliver innanför dörren. Vi förstår att det är i hemmets trygga vrå han kan släppa garden och slappna av, men det är samtidigt oerhört tröttsamt att hämta hem en glad och go' kille som på ett par minuter förvandlas till ett trotsmonster.
När jag har dagar med oändligt tålamod kan jag många gånger avleda och lindra, men dagar då jag är trött eller på allmänt sur-humör är det inte lätt. Jag vill inte bli arg, eller inte orka möta hans trots med tålamod, men ibland är jag bara inte mer än människa.
Det är en balansgång att inte ge efter för gnället och trotset utan att själv tappa fattningen, och just idag gick vi från "bad to worse". Förmiddagen få gå till historien som en av de där riktigt o-bra stunderna.
Lyckligtvis hade A en härligt eftermiddag med lek med kompisar.
Innan pappan åkte iväg för ett nattpass och kvällsrutinerna tog vid hann vi med ett par omgångar Memory, och sen en stunds gos i gungstolen tillsammans med lillasyster innan hon somnade.
Det är skönt att få denna stund tillsammans innan sängdags, och att få avsluta dagen i kärlek. Och än mer viktigt känns det när dagen varit långt ifrån harmonisk.

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter att skapa fina minnen för barnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar